Hospice i Favrskov Kommune

3. november 2017

Følgende debatoplæg har vi modtaget fra Lone Glarbo, Byrådsmedlem for Venstre i Favrskov og Formand for Social- og Sundhedsudvalget i Favrskov, kandidat til KV17, Århusvej 55, 8382 Hinnerup

Vi skal have et hospice i Favrskov.

Venstre ønsker større grad af valgfrihed, når vi skal dø.

Nogle ønsker at dø hjemme, og andre vil gerne dø på hospice. Et hospice er et gratis tilbud til mennesker med en uhelbredelig sygdom, hvor helbredende behandling er opgivet til fordel for en aktiv lindrende indsats. Et hospice tilbyder omsorg, livskvalitet og lindring af smerter eller andre problemer, f.eks. ved åndenød, angst og uro.

Nogle gange kommer patienter, der gerne vil dø hjemme, midlertidigt på hospice, hvis de har brug for smertebehandling og lindring af andre problemer.

Der er både sygeplejersker og læger så tværfagligheden er stor, derudover kan der mulighed for at tale med en fysioterapeut, diætist, psykolog, socialrådgiver eller præst. Nogle steder er der også en musikterapeut eller zoneterapeut.

Også på dette område så spiller de frivillige en stor rolle. På hospice i både Randers og Rønde er der ventetid for frivillige som gerne vil bidrage. De hjælper blandt andet med praktiske gøremål og står til rådighed for samtale og samvær. Frivillige har den store styrke, at de vælger det til, fordi de har noget at bidrage med, og det kan være både stort og småt. De er ikke fagpersoner, men kommer med sig selv og deres erfaringer omkring livet og døden. Når nogle giver sig selv til andre, så bliver det taget positivt imod. Måske har den frivillige selv mistet, og måske er det nemmere at tale med en udenforstående, om det der skal ske.

På et hospice har man enestue og har også mulighed for at tage nogle få private ejendele med og være sammen med sine pårørende i det omfang, man ønsker det. På hospice er dagene præget af ens egne behov og ønsker.